2. Dni Muzyki Ukraińskiej w Warszawie

DNI MUZYKI UKRAIŃSKIEJ

2. Dni Muzyki Ukraińskiej w Warszawie
Po raz drugi przedstawiamy Państwu „Dni Muzyki Ukraińskiej w Warszawie”. Zachęceni bardzo dobrym przyjęciem publiczności i krytyki postanowiliśmy ponownie przybliżyć naszym melomanom nie znaną u nas muzykę ukraińską. Wiele nazwisk kompozytorów przeczytacie Państwo po raz pierwszy. Lektura ich biografii, wysłuchanie ich utworów z pewnością uświadomi nam, że oto za wschodnią granicą – kierunku generalnie dziś niepopularnym – ma miejsce bardzo ciekawa muzyczna tradycja.

Tym razem dwa koncerty – kameralny i oratoryjny – przedstawią muzykę ukraińską starszą i nowszą. Brak koncertu chóralnego a cappella nie pozwala pokazać początków tej muzyki wraz z jej apogeum w twórczości Maksyma Berezowskiego, Artema Wedela i Dymitra Bortniańskiego. Mówiąc o profesjonalnej muzyce ukraińskiej czasów późniejszych trzeba zacząć jej prezentację od Mykoły Łysenki, który odegrał w ukraińskiej muzyce rolę podobną do Stanisława Moniuszki w muzyce polskiej – odczytując folklor swojej kultury w dziewiętnastowieczny, romantyczny sposób. Pieśni Łysenki do słów Tarasa Szewczenki stanowią bardzo ważne połączenie wspaniałej twórczości literackiej i muzycznej. W koncercie kameralnym obok kompozytorów, którzy nie zostawili zbyt dużego dorobku – Siczynski, Stepowyj, chociaż ich pieśni są z pewnością wokalnymi klejnotami – występują twórcy, jak Wasyl Barwiński, bez których trudno byłoby wyobrazić sobie rozwój ukraińskiej kultury muzycznej – w tym wypadku na Ukrainie Zachodniej. Może również zachwyci nas świeżość inwencji Łesi Dyczko, kompozytorki z Kijowa. Obok repertuaru pieśniarskiego spotkacie Państwo dwa utwory instrumentalne – Fragmenty Bohdany Frolak i Post Scriptum Walentyna Silwestrowa. Pierwszy utwór – dzieło młodej kompozytorki ze Lwowa – w bardzo ciekawy sposób oscyluje wokół folkloru huculskiego, dając świadectwo, że anonimowo-archetypiczna kultura ludowa jest wciąż bogatym źródłem inspiracji. Post Scriptum – dzieło twórcy o bardzo wyraźnym i sformowanym obliczu, jest pewnym meta-komentarzem do tego co zjawia się w koncercie przedtem. Jest esencją potrzeby odnalezienia piękna, harmonii, wymiaru kontemplacji i medytacji …

W koncercie oratoryjnym przedstawione będą dwa utwory – Palimpsesty Jurija Łaniuka i Słowo o wyprawie Igora, syna Swiatosława, wnuka Oleha Jewhena Stankowycza. Palimpsesty – co oznacza kolejne pisanie na oczyszczonym z poprzedniego zapisu pergaminie, każą nam dotrzeć do sensów zagubionych lub ukrytych. W utworze tym kompozytor wykorzystuje poezję Wasyla Stusa i strofy z Apokalipsy Św. Jana w języku greckim. Czy w tej sonorystyce nie brzmi jednak echo ukraińskiej dumki? Staroruski epos o wyprawie Igora, księcia kijowskiego, przywraca dawne dramaty i – kto wie – może dziś chce nas przestrzec i na powrót wzruszyć dawnymi dziejami. Uczestniczymy w  pierwszym wykonaniu utworu.

Roman Rewakowicz

Organizatorzy:
FUNDACJA „PRO MUSICA VIVA”
PROGRAM 2 POLSKIEGO RADIA S.A.
ZWIĄZEK UKRAIŃCÓW W POLSCE

Zrealizowano przy finansowym wsparciu:
MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
MINISTERSTWA KULTURY I SZTUKI UKRAINY
MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY
DZIELNICY ŚRÓDMIEŚCIE GMINY WARSZAWA-CENTRUM
E D & F MAN COMMODITIES Warszawa
FONDATION VIDRODGENIA, Genewa, Szwajcaria

Sponsor Medialny: Ukraiński Tygodnik NASZE SŁOWO

KONCERT KAMERALNY

3 czerwca 2001 

SALA KAMERALNA FILHARMONII NARODOWEJ
ul. Moniuszki 5

Wykonawcy:
MARTA BOBERSKA – sopran  
KRZYSZTOF ZBIJOWSKI – klarnet
KUBA JAKOWICZ – skrzypce 
NATALIA REWAKOWICZ – fortepian

Program:
Mykoła Łysenko (1842 – 1912) do poezji Tarasa Szewczenki
Sad wiśniowy koło chaty   
Oj luli, luli   
Czemu mi ciężko
Gdybym miała buciki   
Oj jedna ja, jedna  

Denys Siczynski (1865- 1909)          Pieśni moja – sł. Iwan Franko
Nie śpiewajcie mnie tej pieśni – sł. Łesia Ukrainka
Babie lato – sł. Mykoła Hawalewycz

Wasyl Barwinski (1888 – 1963)         Księżycu – księciu (nokturn) – sł. Iwan Franko

Bohdana Frolak (1968)                      Fragmenty na klarnet i fortepian (1998)

Jakiw Stepowyj  (1883 – 1921)          Nie graj, nie graj! – sł. Maksym Rylski
Nokturn – sł. Maksym Rylski
Nie bierzcie z zielonej łąki wierzby –  sł. Oleksandr Oles’

Łesia Dyczko  (1939)                       
Zimowa fantazja – sł. Mykoła Wynhranowski
Gdy zechcesz – zaczaruję las – sł. Mykoła Rudenko
Do słowika – sł. Pawło Hrabowski
Jabłoneczka – sł. Olha Palaszczenko

Anatolij Kos-Anatolski (1909 – 1983)
Oj pójdę ja między góry – sł. Anatolij Kos-Anatolski

Walentyn Sylwestrow (1937)
Post scriptum na skrzypce i fortepian (1990)

KONCERT ORATORYJNY
6 czerwca 2001 

SALA KONCERTOWA FILHARMONII NARODOWEJ
ul. Sienkiewicza 10

Wykonawcy:
ANNA SAWYCKA – skrzypce
IRYNA  SEMENENKO – sopran
MYCHAJŁO  TYSZCZENKO – tenor
MYKOŁA  KOWAL – baryton
SERHIJ MAHERA – bas
Narodowy Chór Ukrainy „DUMKA”
Narodowa Orkiestra Symfoniczna Ukrainy
WOŁODYMYR SIRENKO dyrygent

Program:
Jurij Łaniuk (1957) 
Palimpsesty na skrzypce solo, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną

Jewhen Stankowycz (1942)
Słowo o wyprawie Igora, syna Swiatosława, wnuka Oleha na solistów, chór mieszany i orkiestrę symfoniczną (p r a w y k o n a n i e)

Przeczytaj też o:
ul. Gąbińska 9 / 64
01-703 Warszawa
Scroll to Top