Prasa o nas
LISTA ARTYKUŁÓW
Fundacja Pro Musica Viva w oczach mediów
- Występ Romana Rewakowicza na Konferencji Zrzeszenia Filharmonii Polskich w KatowicachPostawcie sobie Państwo zadanie umieszczenia jednego ukraińskiego utworu raz w miesiącu. Nadajcie takiemu cyklowi nazwę – „Poznajemy Ukrainę”. Namawiajcie Waszych dyrygentów i solistów, aby się nauczyli tego repertuaru i przedstawili z Waszymi orkiestrami Waszej publiczności. Umieśćcie w Waszej przestrzeni medialnej hasło – „Poznajemy Ukrainę”.
- Jubileusz 25-lecia Fundacji Pro Musica VivaW 2023 roku Fundacja Pro Musica Viva obchodzi Jubileusz 25-lecia istnienia. Zapraszamy do zapoznania się z artykłem na temat Jubileuszu.
- 25-lat Fundacji Pro Musica Viva – ZBRUČ17 lipca 1998 roku Roman Rewakowicz i Ewa Samborska ustanowili w Warszawie aktem notarialnym fundację pod nazwą „Pro Musica Viva”, co w intencji fundatorów ma oznaczać – „aby muzyka żyła”. Historia powstania fundacji związana jest z produkcją płyty CD z muzyką Jurija Łaniuka.
- 25-lecie Fundacji Pro Musica Viva – Ruch MuzycznyWiele instytucji muzycznych Zachodu przypomniało sobie o muzyce ukraińskiej dopiero po rozpoczęciu rosyjskiej inwazji na naszego wschodniego sąsiada. Tymczasem warto odnotować, że działająca w Warszawie Fundacja „Pro Musica Viva”, promująca twórczość ukraińską, obchodzi w tym roku 25-lecie swojej działalności.
- Prasa o Dniach Muzyki Ukraińskiej w WarszawieTo kolejne Dni Muzyki Ukraińskiej przy akompaniamencie rosyjskich rakiet, ale do lutego 2022 roku byliśmy na nie głusi. Tegoroczne koncerty odbywały się w atmosferze szczególnego święta – radości z celebracji ukraińskiej muzyki, nadziei, rozgoryczenia i melancholii. Niemal wszyscy kompozytorzy, których utworów słuchaliśmy – poza Wałentynem Sylwestrowem i Jurijem Łaniukiem – byli w Warszawie.
- Rozmowa – Walentyna Samczenko z Romanem RewakowiczemO „ukrainizacji” Czajkowskiego, konieczności bojkotowanie rosyjskiej kultury w czasie agresji Rosji na Ukrainę, o ukraińskiej kulturze, jej oddziaływaniu i recepcji w ciągu ostatnich 30 lat niepodległości Ukrainy – wywiad w języku ukraińskim.
- Rozmowa – Filip Lech z Romanem RewakowiczemPolakom pokazuje muzykę ukraińską, Ukraińcom polską. Rozmowa z organizatorem życia muzycznego i dyrygentem – o traumach, muzyce i nadziei. Roman Rewakowicz w ostatnich miesiącach 2021 roku dyrygował ukraińskimi orkiestrami, prezentując program „Muzyka polska w Ukrainie”. Grano m.in. utwory Henryka Mikołaja Góreckiego, Stanisława Moniuszki i Wojciecha Kilara.
- Otwórzmy się na ukraińską kulturęPrzeglądając programy polskich filharmonii i teatrów, praktycznie nie znajdziemy ukraińskiego repertuaru. Pojedyncze adaptacje utworów ukraińskich prozaików (Zabużko, Andruchowycz) są wyjątkami potwierdzającymi tę regułę. Nieliczne wizyty artystów z Ukrainy nie zastąpią ukraińskich utworów granych i wystawianych przez nasze instytucje kultury.
- Witold Lutosławski – 100-lecie urodzin„Koncert „Witold Lutosławski” jest częścią wielkiego projektu dyrygenta Romana Rewakowicza, który jest apologetą i niestrudzonym popularyzatorem wybitnego polskiego mistrza. Ten bezprecedensowy projekt polega na realizacji w ciągu całego 2013 roku jedenastu symfonicznych wieczorów w największych miastach Ukrainy (Lwów, Odessa, Czernihów, Kijów, Donieck, Dniepropietrowsk, Użhorod, Czerniowce, Chmielnicki, Charków i ponownie Lwów) z udziałem ukraińskich orkiestr filharmonicznych i polskiego dyrygenta.
- Na pożegnanie Krzysztofa PendereckiegoWczoraj, 29 marca 2020 roku, odszedł do wieczności Krzysztof Penderecki – jeden z najważniejszych i najbardziej znanych muzycznych twórców XX i XXI wieku. Po śmierci Witolda Lutosławskiego w 1994 roku, Henryka Mikołaja Góreckiego w 2010 roku, Wojciecha Kilara w 2013 roku i w tych dniach Krzysztofa Pendereckiego zamyka się w Polsce epoka muzycznych tytanów, którzy swoją twórczością wzbogacili światowe muzyczne dziedzictwo i rozsławili polską kulturę muzyczną na cały świat.
- Polsko-ukraińskie muzyczne dialogi20 października w Warszawie obfitował w wydarzenia artystyczne wysokiej rangi. W Filharmonii Narodowej występowała legendarna Orkiestra Symfoniczna z Chicago, zaś w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – Orkiestra Kameralna Filharmonii w Chmielnickim. Konkurencja była więc duża, ale koncert ukraińskiej orkiestry zgromadził liczne grono słuchaczy, wśród których znalazło się także wiele znaczących osobistości polskiego życia muzycznego.
- Warszawski Festiwal Chóralny „Na Królewskim Trakcie”„Dyrektorowi artystycznemu festiwalu Romanowi Rewakowiczowi oraz jego współpracownikom należą się autentyczne gratulacje. Nagrodzić należy zarówno pomysł, jak i wybór czasu, w którym odbywał się festiwal. Muzyka sakralna zarówno dawna, jak i z epok późniejszych napawa refleksją i przynosi ulgę dla emocji wywoływanych w związku z corocznie ponawianą debatą wokół powstania warszawskiego i datą 1 sierpnia.
- Glissando – pismo muzyczne„Debiutuje właśnie grupa młodych i niesfornych a utalentowanych krytyków. Są juz w radio i w paru czasopismach. Co najważniejsze – założyli własny magazyn „Glissando”. (…) Kiedy taka zamiana zdarzyła się u nas po raz ostatni? Chyba przed wojną. Potem zaś długo było tak, że utalentowani młodzi krytycy, owszem, rodzili się, ale nie tworzyli własnej formacji umysłowej, bo albo nie mieli pełnej swobody wypowiedzi, albo działali w pojedynkę. (…) Przeglądam „Glissando” i cieszę się, że jest.”